Friday, February 2, 2018

Dari PD ke Shah Alam

Bismillahirrahmannirrahim.

Assalammualaikum, hai korang!

Korang, hari tu aku ada pergi program family day persatuan yang aku join masa study dulu. Program tu kat Port Dickson. Aku naik train dari stesen KTM Shah Alam > KL Sentral > Seremban. So dari Seremban ke PD dan dari PD balik ke Seremban aku tumpang kereta sahabat, almaklumlah aku mana ada kenderaan nak gerak kan. Hari tu, alhamdulillah everything went well.  Aku have fun dengan sahabat-sahabat sebab dah lama tak jumpa dan macam macam games lah kami main. Dalam pukul 2.30 petang lebih kurang, program tu dah habis. Jadi, ceritanya bermula di sini.

Masa kat PD lagi, aku dah dok fikir cemana aku nak solat ni. Plan aku, aku nak singgah mana-mana rumah kawan area Seremban untuk solat jama'. Lepas tu minta jasa baik diaorang hantar pula ke stesen KTM Seremban. Kalau boleh aku tak nak solat kat stesen tu sebab aku tak biasa dengan area stesen tu lagi-lagi kawan aku kata surau dia agak hujung dan takde orang. Dan aku tak terfikir nak solat kat mana-mana stesen KTM seorang diri sebab aku memang tak berani. Jadi, aku buat plan kedua, kalau aku tak dapat nak solat kat mana-mana rumah kawan, at least aku ada kawan yang akan solat sama-sama di surau stesen ktm nanti. So, possibility bahaya tu berkuranglah huhu.

Ini sebab aku fikir aku dah lah perempuan lepas tu seorang diri. Pape jadi, naya aku. Dah la silat aku lepas sampai tali pinggang putih je. Memang beg sandang aku besar gila sekali pandang macam ninja turtle tapi jujur aku cakap, aku tak berani ambil risiko. Memang Allah suruh kita tawakkal tapi kena usahalah beb. Jadi, aku try cari partner yang nak balik sama.

Cari punya cari, aku jumpa seorang kawan yang sama jalan dengan aku nak balik KL Sentral tapi dia nak singgah rumah sahabat lain untuk ambil barang dan solat jama' siap-siap. So, memang cantik kena dengan plan pertama aku. Kitaorang pun tanya lah seorang kawan yang drive kereta, boleh tak tumpang dia. Malangnya, kawan yang aku nak tumpang kereta tu cakap..kereta dia tak muat kalau nak tumpangkan aku sebab beg aku besar. Kereta dia hanya muat untuk kawan2 yang nak ambil barang saje sebab barang kawan2 aku pun dah banyak. Maksudnya bukan seorang jelah yang nak ambil barang kat rumah sahabat tu..ramai sebenarnya. Jadi aku hanya mampu berhuhuhu.

Kawan aku minta maaf then dia minta tolong seorang senior ni hantar aku ke stesen KTM Seremban. Rupa-rupanya ada lagi seorang kawan aku nak turun KTM Seremban untuk ke KL Sentral gak cuma, dia uzur. Jadi, dia tak perlu singgah surau untuk solat dan boleh terus naik train balik ke KL Sentral. Kau tahu apa aku fikir time tu..aku sedih gila ahahaha. Confirmlah dia tak dapat nak temankan aku solat sebab dia kena tunggu train takut terlepas. Jadi, aku mula lah fikir cemana aku nak buat kalau kena solat sendiri kat surau ktm yang hujung dunia tu. Allahu. Aku dah sampai tahap fikir nak qada' solat sebab aku tahu aku takkan singgah mana-mana surau stesen dan terus balik rumah. Aduh, lemahnya iman. :(

Bila sampai je kat stesen KTM Seremban tu, senior tu turun dari kereta bantu kami keluarkan beg dan pesan kat aku, "jangan lupa solat eh." Time tu aku rasa nak menangis ahahaha. Macam mana ni. Aku takde kawan nak ajak teman. So, dalam keadaan terdesak tu..aku buat keputusan drastik, aku akan solat jama' bila dah sampai stesen KTM Shah Alam nanti sebab sekurang-kurangnya Shah Alam tu dalam Selangor. Pape jadi senang sikit nak balik rumah ahaha. Aku tawakkal..aku doa dalam hati aku cakap, " Ya Allah, bantulah aku Ya Allah. Bantulah aku untuk solat."

Aku salam senior tu, aku sarung beg terus lari ke stesen sebab takut train untuk KL Sentral dah sampai walaupun time tu aku rasa haus gila sebab panas petang tu, dalam masa sama rasa nak membuang sebab dah banyak minum air tadi dan otak ni dok proses bila nak solat..nak solat kat mana. Huhu. Tapi, sebab dah nekad kan..aku jalan je. Aku dan kawan aku sorang ni panjat tangga selaju mungkin  untuk ke tempat menunggu train ke stesen KL Sentral di seberang sana. Sampai-sampai je tempat menunggu tu, aku perasan..ada member sorang aku kenal tengah duduk gak tunggu train. Lepas tu, aku terus cari skrin jadual ketibaan keretapi.

Weh, nak menangis weh. Punyalah Allah dengar doa aku..Allah dengar risau aku..train tu akan sampai lebih kurang 50 minit lagi. Masa tu aku rasa nak sujud syukur je kat situ sebab Allah sayang aku lagi, Dia nak aku solat tenang-tenang dan balik rumah tak payah fikir nak solat mana dah. Aku cakap dengan kawan aku yang aku kenal tu, tolong jagakan beg sebab aku nak solat. Dia pulak uzur. So, aku ajak kawan yang naik kereta dengan aku tadi untuk teman aku solat. Sebelum tu, kami singgah toilet dan beli air untuk hilangkan haus, kemudian aku ajak dia temankan aku solat kat surau hujung dunia tu. Alhamdulillah, selesai dengan tenang.

Habis je urusan tu, kami berlari lagi ke tempat menunggu...tak lama kemudian train sampai. Sepanjang jalan, aku balik dengan tenang dan ada geng borak. Tiba-tiba dah sampai KL Sentral, kejap je rasa. Kami bersalam dan berpecah ikut haluan masing-masing. Alhamdulillah, everything went well. Terima kasih Allah. Aku dapat balik dengan tenang dan selamat. Siap dapat duduk lagi kat coach walaupun ramai gila orang sebab Thaipusam masa tu. Aku rasa depa kesian sebab aku bawak beg besar huhu. So, dapat tak apa yang aku cuba sampaikan? Satu je lah, aku terkesan, jangan pernah lupa berdoa dan berharap pertolongan Allah walau keadaan sulit macam mana pun.  He is listening.

Sekian.



No comments: