Friday, October 5, 2012

Tak ape...lain kali cuba lagi!

assalammualaikum, antum ;)

hari tu.....aku, eijati, khal ngan ainul dapat pengalaman paling pahit + menakutkan + indah ^_^
pada hari rabu, 26/9 kami terpilih untuk mewakili debat ke KIK (sek SBT tu)

ada karnival koku di sana, jadi KIK ada jemput pelajar2 form 6 untuk sertai pertandingan yang mereka adakan...
mula-mulanya, aku tak terfikir pun nak sertai debat ni
memikirkan dah lama gak x bercakap depan org ramai. so, dengan segala usaha dan kesungguhan, dpt pujuk kengkawan len yg ak nak jd simpanan je..
hik3....nampaknya usaha ak berhasil. 

tp mak aii...disebabkan semuanya x der experience langsung pasal debat...
kami pun bekerjasama dgn adik2 debat form 5..
alhamdulillah...bila dah diterangkan satu persatu baru faham...

apa perasaan ak? haha...ak x der effect sgtlah....simpanan kan? lek lu...toksah kalut lebih..har3..

tp bila fikir balik, kitaorg just ada 2 hari je sebelum pertandingan tu....boleh tak bayangkan perasaan kitaorg time tu?
ak pun carilah mcm2 maklumat psl tajuk yg berkaitan...walaweh,, smpai kuyu mata hadap lappy. =.=
time tu jugaklah, ak belajar cara2 berdebat..
antara pesan adik tu

-dlm debat ni, kita kena rasa kita punye konsep paling tepat. walau salah kita tetap betul.
- kena pandai psiko...haha...sakit jiwa..

belajar cakap "usul diterima."  "mohon usul ditolak." "mohon terus membangkang!" " Yang Di-Pertua." dan mcm2 lg..

bile smpai KIK je..rasa mcm lain tau..lain sgt..bila keluar je kereta...aku membayangkan..
" ni sekolah ke bangunan kosong?"

 x de suara lgsung...! x dengar sikit pun melainkan suara cikgu yg sedang mengajar...
keduanya, mereka sangat menjaga tingkah laku dan batas2 pergaulan....jd mmng salut lah pelajar KIK..sbb mampu disiplinkan diri mereka mnjd muslim yg baik..

satu lagi, juri jemputannya pun bkn calang2 orang...legend jugak....time tengah berdebat tu...aku dah kesian dah kat eijati...muka dia dah risau semacam...
khal pun sama...
mungkin kekurangan idea dan x tahu nak bahaskan mcm mana...experience x der kan? so, x apelah...asalkan involved...
aku yg simpanan ni cume bleh terlopong dr jauh bila tengok diaorang berdebat...tp KIK menanglah...

lepas tu, ak, atiqah ( atiq ambil stp kat KIK) dgn anis (ajak member temankan) pun pi kantin..masya ALLAH...murah betul harga sosej tu..harga kat sek sultan pun mahal T_T
bila dah beli2, ak pun pi lah kaunter....tibe2 aku rasa pelik...pelik sgt....
nak bayar kat sape? x der org kat kaunter ni? tp duit ada bertabur bnyk kat atas meja ni...ak tengok bdk lain...dan diorang pun just letak dan pergi mcm tu je..

jd, ak pndang atiqah
" seha, letak je kat situ. kalau ada baki, ambil lah bakinya sendiri." 
kesian ak, terpinga2 sendiri. lepas tu ak terfikir2 sendiri..."mcm mana kalau budaya ni ada kat sek len?"
berjaya @ naya? ehm.....tepuk dada tnya iman.

oh, baru ak ingat yang KIK ni amat menitikberatkan kejujuran dan amanah..bygkanlah sahsiah pelajar pun dikira sbg markah untuk rmh sukan..unik kan?

untuk final...KIK lawan sek Sheikh dari N9..sek kluster...
mmng hangat lah..hot fm pun x bleh lawan hangatnye...paling tak boleh ak lupakan menteri ketiga dr sek sheikh tu...
bkn sebab dia hensem mcm aaron aziz...x langsung...!...tapi sbb dia pandai bidas....pandai psiko...ayat dia..masyaALLAH...dgr sakit hati..haha
kakak2 KIK tu pun not bad gak...tp akhirnya, usul sek sheikh mewakili kerajaan diterima :) 
pukul 2.00 lebih..majlis pun selesai...dan kitaorang balik naik kereta ustaz suhaimi =) hehe

p/s: teringat pesan kak fadzilah...dari sekolah Bandar.."adik, menang kalah tu biasa. asalkan ada pengalaman. orang lain tak boleh beli tau pengalaman adik =)"

esoknya aku kena usik dgn kawan2...geng2 sg.bert tu...
" diamlah, simpanan. bising pulak. semalam x nak debat, hari ni baru nak debat."
" cikgu, sepatutnya yg kena debat tu simpanan tau. kalao ada simpanan mesti menang."

-ketuk baru tau!-




2 comments:

Hanamiko Sakura said...

yup! pengalaman itu penting.. KIK? apa tu seha..

masyaAllah.. kejujuran sangat penting.. :) aku tak tau apa perasaan aku bila aku ada dekat kantin tu.. bila aku bekerja, ianya pun menguji kejujuran aku.. aku kawal duit yang sampai beribu-ribu tu.. ingat senang... kadang2 aku takut juga tengok duit dalam mesin tu lama2.. nak pengang buat pinjam pun aku takut.. :)

Seha Badri said...

KIK tu nama lama bg KISAS...saja tulis nama lama dia...haha..bg nostalgia sikit

biah mereka sgt harmoni =)