Saturday, October 13, 2012

Telefon..

Ada satu hari, sebelum solat maghrib..

aku dok pi layan iklan yang lama tu sebelum mula cerita Kau Yang Terindah..

haha, layan gak aku..tapi taklah selalu..

bila agak2 dah ok kerja rumah..apalagi...landing la..XD

masa tu, tengah seorang diri...tiba-tiba macam biasalah...

" kakak yah....kakak yah."

dengan muka seposen aku pndang Iman.." tak sah kalau tk sebut nama aku sejam." =.=

Iman baru lepas mndi...maghrib2...tu la...main lg sampai petang2..

bila mama marah baru lintng pukang nk mndi..leps tu nangis sbb takut pi ngaji lmbat..

" Hmm? Sinilah..." panggil aku..  Tetiba...azan maghrib berkumandang.

dan tiba-tiba si Iman ni pulak bertanya..

" kakak yah..kakak yah tahu tak macam mana nak telefon ALLAH..?"

Aik? Iman ke yang tanya ni?  pelik aku..tersentak sikit pun ada sbb x sangka budak kecil akan tnya mcm tu..

Aku senyum,,

" 24434. Tu lah nombor telefon ALLAH. Ehmm...tu cik Nor (guru ngaji) yg ckp hari tu." cerita Iman lg.

 " Ehmm..tahu. Kalau Iman nak telefon ALLAH, Iman kenalah solat. bru boleh cakap dgn ALLAH, sbb kita umpama berbual dgn ALLAH ketika solat "

Huh..? mcm tu lah reaksi Iman...

" 2 rakaat solat subuh, 4 rakaat solat zuhur, 4 rakaat solat asar, 3 rakaat solat maghrib dan 4 rakaat solat isyak." kata aku panjang lebar.

aku tahu Iman bukan faham sangat pun. Tapi aku juga tahu, Iman tahu apa tu yg dinamakan SOLAT..^^,

Eh! Azan dh habis lah...astaghfirullahaladzim T_T

" Iman, kakak yah nak solat maghrib ni...nak telefon ALLAH. Jomlah!"

" Jom! Iman pun nak jugak"

=)

Firman ALLAH SWT:

(1) Sungguh, Kami telah memberimu (Muhammad) nikmat yang banyak. (2) Maka laksanakanlah solat kerana Tuhanmu, berkorbanlah (sebagai ibadah dn mendekatkan diri kepada ALLAH. (3) Sungguh, orang-orang yang membencimu dialah yang terputus (dari rahmat ALLAH).

Surah Al-Kausar, surah ke-108, ayat 1-3

m0od: Muhasabah diri =) Masih merangkak =(



No comments: