Tuesday, April 2, 2013

Redha mama dan abah

Bismillahirrahmannirrahim..

Post kali ini sumpah panjang.

Dulu, masa aku form 3 aku ada seorang kawan. Namanya Ahmad. Dia seorang pandai. Masa dia form2 dulu tak lah pandai mana, tapi sejak tua-tua ni makin bijaksana pula.

Alhamdulillah.

Aku ni, taklah pandai mana tapi aku suka tanya resepi kejayaan kengkawan termasuk Ahmad. Jangan cakp kena guna secubit garam atau gula mahupun secawan tepung gandum. Nanti ada gak yang dapat lebam secubit di lengan. sikit je.

Disebabkan Ahmad ni pendiam dan pemalu, dia pun jawab tunduk2. Geli hati aku.
" Nak berjaya? Ehm...senang je. Kau selalu tolong ibubapa kau. Ada barakah kat situ."

Mula-mula, aku terkedu gak. Ye lah, masa tu aku masih lagi jahiliyyah. Tak matang langsung. Tetiba pekena sikit jawapan macam tu, aku pun terfikir-fikir.

Setahun kemudian, masa aku form 4. Aku bolehlah dikatakan top student kat kelas. Sebab aku dari kelas depan masuk belakang. So, adalah kelebihan kat situ. Kenapa aku masuk kelas belakang? Sebab kelas 1 ada addmath. Aku lemah math.

So, bila dah smpai akhir tahun..ada final exam. Aku punya cuak sebab kawan2 lain semua dah baca buku, aku belum. Dan ALLAH takdirkan, mama pula tak sihat masa tu. Akulah yang kena tolong buat kerja sikit. Aku tak sempat baca buku sebab rasa masa terlalu padat.

Aku menangis. Ada masa lebih aku guna untuk baca buku. Time tu,hati aku berbelah bahagi. Antara nak tolong mama dan baca buku. Dan waktu itulah aku teringat pesan Ahmad. Kawan lama yang dah pindah SBP sebab dapat straight A dalam PMR.

Aku tanam dalam hati. Aku percaya kalau aku tolong mama, ALLAH akan tolong aku. Aku yakin ada barakah di situ.
Setahun kemudian, aku di tingkatan 5...siapa sangka...
 aku terpilih untuk ke majlis penyampaian hadiah. Alhamdulillah, aku dapat lebih kurang 5 anugerah. Tak banyak pun.

Tapi alhamdulillah, aku dapat tunai impian abah nak tengok aku naik pentas. Macam abang-abang aku. Cuma, aku lewat sedikit.

Aku cakap tu bukan aku nak bangga. No, aku tak rasa aku hebat tapi aku rasa ALLAH tu yang Hebat. Perancangan dia...Allahu..sangat teliti.

Aku tak sangka, berkat tolong mama..aku jadi antara pelajar yang cikgu beri perhatian lebih. Aku tolong mama tak banyak pun, sikit sangat dan aku ni bukanlah rajin sangat macam abang Izzat. Tapi, ALLAH bagi aku lebih dari cukup.

Masa SPM pulak, aku dapat 5A je..alhamdulillah. Kenapa aku kongsi? Weh, bagi sesetengah orang nak dapat 1A pun susah..5A pun dah kira besar. Rezeki masing-masing kan?

Aku tahu, mama dengan abah tak berapa gembira. Aku biasa-biasa saja. Tahun tu aku memang banyak salah sikit. Tu kut puncanya. Astaghfirullahaladzim.
Tapi, dalam kalangan sepupu aku..aku tinggi sikitlah. Kemudian, pak cik aku berpesan.
"ALLAH dah bagi rezeki lebih tu, tak salah berubah ke arah lebih baik. Tanda bersyukur dan ingat Dia."

ALLAH bagi aku macam-macam. Semua aku minta kebanyakannya ALLAH tunaikan. Dan aku pernah cuai, then, Atiq pesan.

"Amalkan doa ni. Ya ALLAH jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa mengingatiMu, mensyukuri segala nikmatMu dan sentaiasa beribadah dengan baik kepadaMu."

Allahumma Amiin.

Dan hari tu result STP sem 1 keluar, dan alhamdulillah result aku walaupun tak gemilang mana..aku bersyukurlah tak ada yang gagal. Cuma sem 2 dan 3 ni kena study hard lagi. Aku tak sempat baca buku pun untuk subjek P.P...tapi alhamdulillah, sebab aku bantu mama malam tu...ALLAH bantu aku kat exam walaupun aku tak sempat nak buka buku time rehat. Dan pesan Ahmad sekali lagi bermain kat minda ^^,

Mudah-mudahan cerita ni jadi pengajaran buat aku dan motivasi untuk aku jangan malas tolong mama. Dalam kita study, jangan lupa jaga hubungan dengan ALLAH, dengan nabi Muhammad saw, dengan guru, dengan ibubapa dan rakan2.

Aku sedar..aku dah tak baik macam dulu..macam berubah. Ya ALLAH..mudah-mudahan Kau tetapkan iman aku. Allahumma yassir wa'la tuassir.. Sedang berusaha menjaga hubungan. May ALLAH ease.



No comments: