Thursday, January 18, 2018

Apa dah jadi sem 6 aku? Part II

Assalammualaikum, hai korang!

Okay, hari tu (baca semalam haha) aku ada cakap kan nak share pengalaman aku buat assignments masa semester 6? Apa yang aku akan tulis ni berdasarkan pengalaman aku..so kalau lain dari orang lain ke, ada yang aku lupa atau salah ke, i'm so sorry. Correct me if I'm wrong okay. Dan post kali ini juga khas untuk kawan-kawan (junior) library management yang akan hadapi semester 6 pada masa akan datang. Hoooorayyyy.

So, without wasting our time, here we go.

Saja nak cerita, masa aku semester bawah dulu, aku selalu ambil subjek elektif yang mudah sebab bagi aku, aku nak cantikkan pointer aku. Aku pernah try ambil subjek susah ahahaha menangis aku sebab pointer jatuh. Zaman kejatuhan aku masa sem 2 dan sem 5. Selain dua sem tu zaman keinsafan sebab bila dah jatuh baru insaf sem seterusnya ahahaha. Untuk sem 6 ni aku ambil subjek Manuskrip dan Repository (IMR 454) sebagai subjek elektif. Susah tak susah? Susaahh woii apa je senang kat dunia ni? Ecehh. 

Research Methodology, Library Planning, Digital Library dan Computer Cataloguing adalah subjek core masa aku part 6. Ni zaman aku, boleh jadi format dah tukar zaman korang. Antara banyak-banyak subjek ni, Computer Cataloguing je yang tak 100% teori. Yang lain burrrnnnn hafal lah teori oh sayangku bukankah ini kecintaanmuuu. *okay ni bukan lirik lagu* 

Research Methodology (RM)

Subjek ni buat hidup aku kat Rembau penuh persoalan sebenarnya. Setiap kali pergi kelas otak aku mula dah menyoal-nyoal diriku yang naif lagi polos, apa benda aku belajar ni...kenapa kena belajar benda ni..kenapa tak buat kuih je kat rumah? Bukan aku tak nak tanya bila tak faham tapi aku pun tak tahu nak tanya apa. Macam samar samar lagi tau serius cakap. Tapi baik tau lecturer aku tu, macam2 notes dia bagi. Latihan kat online jangan cakaplah. Everyweek. Tapi bedebahnya seketul faseha ni dia begitu pemalas ye tuan puan sehingga kan dah minggu2 akhir baru kenal erti keinsafan. Aku teringat madam aku cakap, jangan tak suka subjek ni. Try berkawan dengan dia walaupun susah. Then, dia akan berkawan dengan awak dan mudah je awak akan faham.

Sebagai seorang pelajar mithali, okaylah..kita kawanlah dengan subjek ni. Assesment ada banyak. Critical review, and group assignment. Test ada 2 kali. Test 1 dalam 10% dan Final test 30%. 30% tu besar kau tahu. Kalau kau kantoi aduh umpama crush kau minat kau balik pun takde makna dah hidup ni. Huhuhuhu. Untuk group assignment citernya, kita kena buat proposal berkenaan kajian kita. Proposal sahaja ye tuan puan.. Tak perlu nak buat questionare ke apa ke sebab kita bukan nak buat kajian bebetul. 

Tapi buat proposal tak semestinya kau kena cincai goreng buat cekodok sukati seenak rasa kau. Come on, dah part 6 kan..walaupun hambar selekeh muka kau, tapi jangan lah letak tahap kau minima je. Kau mampu lebih dari tu.

Bila citer pasal proposal mesti ada abstrak, objektif kajian yang menghala ke arah penyelesaian dan berkait dengan masalah, variables, masalah2 yang mendorong kau nak buat kajian, method dalam kajian, target dan sebagainya. Di sini lah baru kau sedar diri kenapa kau kena fahamkan betul2 notes yang lecturer kau kasi tu. Haa..baru terasa macam ais menyimbah muka kau yang berjerawat itu. 10 jam pun kau sanggup demi nak fahamkan notes yang simple tapi bapak ah ayat dia susah kot nak faham ingat aku ada keturunan orang london ? Huhuhu. Takpe, pelan2 k. 

So, apa perlu buat kalau tak faham? Start tanya group lain, tanya kelas lain yang ada amik subjek ni, rujuk dan tanya pensyarah dia nak apa untuk kajian kita, okay tak, cukup tak info kita, ada salah tak..dan paling best kalau ada contoh assignment senior. Jangan tiru eh budak ni laju je. Jadikan benda tu rujukan. Sebab assignment senior kau tu pun belum tentu 100% betul. Kau siap boleh buat lebih baik lagi untuk assignment sendiri. Jangan slow sangat tiru 100%. Bedebah namanya ye tuan puan. 

Library Planning

Kalau RM subjek paling blur bagi aku, Library Planning pulak buat aku sesak nafas. Lecturer aku suka baca notes kat slide. Kau bayangkanlah kalau ada 50 slides, menangis terharu kau bila tengok lecturer kau sanggup baca semua 50 slides tanpa mengenal erti penat lelah. Aku yang tengah duduk tu pulak terasa lelah di dada huhuhu. 

Library Planning ni macam belajar macam mana nak develop library lah. Ala-ala architecture sikit tapi sikit je lah. Budak archi gelak je bila kau kata susah. Memang susah woii!! Hahahaha. Allahuu why world whyyyy. Tapi best subjek ni sebab kau akan belajar cemana nak design library ikut spesifikasi yang betul tepat dan padat haa gitu. Assessment dia macam biasalah, 2 critical review, group assignment (proposal nak buat library ciptaan korang dari management, collection sampai design. Untuk presentation, guna software yang boleh buat 3D library macam SketchUp (ni je aku tahu huhu ), test 1 dan final test. Kalau ada rezeki boleh pergi library visit huhu. Macam kami, kami pergi dekat je USIM Library dan UTeM Library. Alhamdulillah, gained new experience. 

Lecturer aku time ni agak garang hohoho, bayangkan aku terambil pulak article pasal daylighting in the library dan library for blind people. Haaa sudah, keluar semua term term architecture siap dengan formula yang aku langsung tak pernah tahu seumur hidup. Menangisssssss lah seketul faseha disebalik langsir mengenangkan nasib kenapa amik artikel susah dapat pulak lecturer garang tapi cute.

Jadi, kepada yang bijaksana di luar sana, aku bagi tips..untuk pilih artikel terbaik untuk korang review, pastikan artikel tu korang faham. Ye aku tahu korang main pilih dan cop je kan memana tajuk sebab takut classmate korang dah amik dulu? Tapi percaya cakap aku, kalau tak nak menangis di kemudian hari, better cari awal dan faham kan dulu. Kalau okay, proceed. Tapi lain lah kalau korang ni keturunan Ibn Sina ke, Albert Einstein ke..sila lah kalian. Seketul faseha dah cukup merasai keperitannya *drama*

Apa perlu korang buat kalau dah terpilih artikel yang super duper susah? Takde cara lain. Belajar lah untuk membaca dan menghadamnya dengan tenang ye, anakku. Ibu pasti kau boleh. Malaysia boleh. 

Digital Library

Of course pasal digitization in library. Dia main sikit pasal sistem tapi in theory je lah. Sejujurnya, I am not system people, but kita kena belajar sebab sekarang library memang perlukan pustakawan sistem untuk develop and monitor the system in the library. Tahu kan, we need both manual and system but in this new millennium era, library needs system more than manual in order to run their work.
So assessment untuk subjek ni adalah critical review (review 5 articles), group assignment, test 1 and final test. Group assignment tu kita kena pilih one of the topic dalam subjek ni dan make a report based on the requirements) Dan yang paling best time ni kami pergi library visit ke PPAK, USM Library, UUM Library dan UniMAP Library. Sambil menuntut ilmu boleh lah jenjalan bak kata pepatah jauh perjalanan luas pemandangan. Tak gitu, pak belalang? ekekeke. 

Computer Cataloguing 

Yang ni legend sikit. Dia kesinambungan dari apa yang kita belajar dari Descreptive Cataloguing, Subject Heading dan Abstract and Indexing. Jangan dilupakan AACR ye tuan puan sebab akan diguna balik dalam Comcat dan kita akan guna MARC 21--subfield codes 0 0, 1 #, $a $b dan macam macam lagi. 8 areas tu penting okay. Baik bukak balik AACR tu, jangan sedekah kat junior lagi eh. 
Masa aku dulu, madam banyak bagi latihan sebab tak nak bagi kami lupa. Bayangkanlah, benda tu banyak nak kena ingat kalau lupa memang sakit lah nak selak balik manual MARC tag tu huhu. At least kalau buat selalu latihan kita boleh ingatlah jugak sebab dah biasa. 
Assessments  untuk subjek ni macam biasa, group assignments (ada 2 atau 3 tasks dan perlukan presentation), test 1 dan final test. 

Okay aku rasa sampai sini je lah aku mampu nak terangkan pasal subjek dan assignments masa aku part 6 dulu. Yes, ni untuk student library management je lah tapinya. Lagi satu, lain pensyarah lain gaya tau. Pensyarah aku minta gini, so kami bagi gini lah. Dan ingat, ni masa aku dulu..maybe masa korang dah berubah format lain..so tu sahaja. Harap membantu yeh. Last but not least, Allah yaftah alaikum guys! Jangan pernah lupa Allah dan mak abah. Solat jangan tinggal. Doa tu sangat penting lagi lagi kalau kau dah rasa lesu lunyai and at your lowest point..minta Allah kuatkan dan beri kefahaman. Hilangkan samar samar tu. Jaga hubungan dengan semua k. Rajin rajinkan consult lecturer dan tanya member atau senior. Yukenduit!! *sarang hae mini love* ekekeke.



No comments: