Wednesday, January 17, 2018

Apa jadi sem 6 aku?

Assalammualaikum hai uolls!


Weh, lama sungguh aku dah tak hadap blog aku ni. Adalah dalam setahun tak usik langsung. Busy dengan hidup eceh. 
Last aku update masa aku nak masuk sem 6. Hahaha, sekarang aku dah habis belajar dah. Apa jadi masa sem 6 n sem 7 pun aku tak cerita kan. 

Alang alang mood tengah rajin ni kan, aku nak cerita lah. Masa sem 6 tu aku dah pindah Uitm Kampus Rembau. Haah, yang pedalaman tu ahahaha. Agak struggle gaklah nak duduk sana sebab kampus tu baru lagi. Tapi seriuslah lawa gila kot. Semua masih cantik dan baru. 

Tapi, ada something lah yang buat tak berapa indah masa duduk sana. Tapi tu normal lah untuk kampus baru ni. Aku tak tahulah sekarang macam mana tapi time aku masuk dulu awal Mac 2017, bas takde nak keluar ke bandar, takde mesin gedegang huhuhu, takde line telefon, ada wifi tapi bila dah ramai kau rasa line tu hidup segan mati tak mahu. Boleh gila lebih lebih lagi masa kau nak buat esaimen yang memerlukan kau cari maklumat dari internet..baru je nak taip tetiba connection lost. Allahu, istighfar sis sambil mengenang nasib ahaha. 

Dan yang paling aku takkan lupakan sampai bebila, satu--mesin atm takde. Kau bayangkan cemana aku nak keluarkan duit? Haa pandai, memang kitaorang keluarkan duit beratus ratus lepas tu bertawakkal pada Allah duit tak hilang kalau kitaorang simpan kat bilik. Agaklah nak bawak 300 ratus dalam dompet kan? Tahu tak kenapa kitaorang keluarkan duit sekali banyak? Sebab kalau kitaorang keluarkan sikit2 rugi woi. 

Time ni bas takde lagi, kalau ada pun ada masalah sikit. Kitaorang depend pada grab car atau kereta sapu tu. Diaorang charged rm 15 untuk ke pekan sahaja, tak termasuk balik. Paling murah boleh dapat rm12, paling mahal rm18. Ikut pemandu tu lah. So, kena pandai cari pemandu yang tak ambil kesempatan ni. Teksi ada, rm 18 charge untuk pergi ke mana2 je. Tapi, untuk student yang tak berkemampuan macam aku ni..aku amik yang murah huhuhu.

 Okay patah balik cerita asal, niat asal kenapa kita keluar pergi pekan sebab nak withdraw duit, tapi dalam masa sama, duit kita pun akan habis sebab nak pergi pekan tu kena keluarkan duit gak. Huhuhu. So kerja kitaorang, kumpul kawan siapa nak pergi pekan ramai2. So duit boleh tong tong bayar grab car tu.

Kedua, pengalaman paling indah kat Rembau bila kau jumpa macam2 jenis serangga. Hahahaha. Biasalah kawasan ladang kelapa sawit kan. Ada charlie, ada kelkatu banyak gila, ada semut berhijrah n bermacam jenis serangga yang menjadi pilihan hati. Kau bayangkan, ada satu masa musim kelkatu..kau pergi mana2 pun kelkatu kanan kiri atas bawah. Kau dah tak nampak dinding bangunan dah. Kau nampak makhluk tu je siap berbunyi dan berterbangan dengan bahagia. Serius. 

Time tu kalau kau seorang yang lonely pun kau rasa macam tak forever alone dah. Tetiba ada kelkatu dalam tudung ahahaha menari lah kau sambil mengibas2 tudung dan berfikir cemana kelkatu boleh menceroboh tudung kau. Tak termasuk lagi semut yang menari menari dan berzumba atas katil, loker, meja belajar dan bantal busuk kau. Allahu, mana datang kaum semut yang nomad ni. 

Haa tu antara pengalaman pengalaman istimewa yang aku akan cerita kat anak aku nanti ecehh. Tapi ada je yang best pasal pengalaman aku kat Rembau, cuma sebab satu sem je kan aku kat situ tak berapa menghayati sangat. Tapi pesan hakak pada adik adik, jangan risau sangat, just follow the flow. Tengok, kami survived apa. Alhamdulillah, I am still alive! Hahaha. Lagi pun, aku rasa batch aku beruntung sebab kami batch pertama yang dapat kolej, dan sem seterusnya terus intern. Adik adik junior aku lagi merasa sakit cari rumah sewa susah hidup lagi. So, they are stronger than us. 

Kalau korang nak tahu, masa kat Rembau ni lah aku gaduh dengan member pasal esaimen. Bayangkan kami baik dari sem 1 kot, last2 kami gaduh dan sekarang jadi awkward gila nak bertegur sapa. Aku tak salah kan dia seratus peratus sebab bila dah tertekan hadap final year project ni, semua benda boleh jadi. Kalaulah dia baca post ni kan, aku just nak dia tahu boleh tak kita lupakan apa terjadi dan jadi baik macam dulu. Nak kata sakit hati, hati aku pun sakit. Nak kata sedih, hati aku pun sedih. Tapi, aku try anggap benda tu pengalaman yang mematangkan dan aku takkan ulang lagi walau dengan sesiapa. 

Kedua, masa kat Rembau ni aku tak dapat sebilik dengan semua classmate aku. Aku serumah dengan budak junior yang aku langsung tak kenal. Masa awal2 perkenalan, aku takde hati langsung nak kenal mana2 junior sebab aku nak fokus study je ahahaha berlagak lagi angkuh kan aku ni. Tapi, Allah tu tahu aku sorang2 tanpa kawan, (yes, aku memang lone ranger yang tak reti berdikari huhu) dan Dia hadiahkan aku housemate yang super duper awesome. Aku meroyan, menggelabah, mengada, menjengkelkan semua dengan diaorang lah. Harap till jannah lah hendaknya. 

Ketiga, masa duduk puncak, orang kata aku tak berdikari sebab rumah dekat dengan kolej. Halah halah kau, kau ingat aku yang tentukan ke aku nak belajar mana. Dah Allah bagi, aku bersyukur je lah huhu. So, bila dapat Rembau ni, kawan2 aku acah acah lah konon cakap habislah seha nanti kau kena berdikari. Eh, diaorang tak tahu ke naik ktm dr Rembau ke Shah Alam tu menyeronokkan? Aku rasa ktm tu macam aku yang cipta kot ahahaha. Best bila dapat gerak sendiri tanpa susahkan mak abah kau. Best bila berlari lari nak kejar train dan perhati orang2 dalam train tu. Seronok. Walaupun orang kata alah Rembau dekat je..eleh sukahati aku lah. Hahahaha.

Kat Rembau ada stesen ktm..so dari kampus nak ke ktm dalam rm15. Lepas tu dari Rembau nak ke Padang Jawa dalam rm13 something. Tapi, aku kena turun stesen KL Sentral untuk tukar train ke Padang Jawa. So, untuk ke Padang Jawa, aku kena naik train ke Pelabuhan Klang sebab train tu lalu Padang Jawa. Seingat aku nak pi Rembau amik stesen 6. Nak ke Pelabuhan amik stesen 4, ke 5. aku dah lupa lah ahaha. Perjalanan dari Rembau ke KL Sentral selalunya 2 jam, dan dari KL Sentral ke Padang Jawa tu dalam 2 jam gak.

Kalau nasib baik sikit, tak sampai 2 jam dah sampai. Pernah sekali tu jem bayangkanlah ktm pun ada jem hahaha so aku kena tunggu sejam kot untuk bagi train lain lalu sebab nak elakkan berselisih ke apa ntah. Mereput. Aku pandang orang depan aku, dia pandang aku. Haa baguslah. Nasib perempuan, kalau laki jadi jodoh ahahahaha. 

Haa tu jelah bebelan aku pasal sem 6 aku. Nanti aku cerita lain pulak pasal pengalaman aku buat esaimen. Hahaha haru biru woi. Okaylah tu je. Jumpa lagi!

No comments: